BELANGRIJKE DATA
6 | februari | Studiedag |
14 | februari | Buurtveegdag groep 7/8b |
24 | februari | Deze week 10-minutengesprekken |
25 | februari | Inloopspreekuur Centrum voor Jeugd en Gezin, 16.00-17.30 uur |
28 | februari | Carnaval |
3 | maart | Start voorjaarsvakantie |
7 | maart | Einde voorjaarsvakantie |
10 | maart | Start blok 5 De Vreedzame School |
14 | maart | Buurtveegdag groep 5/6a |
19 | maart | De Grote Rekendag |
Verjaardagen
De volgende leerlingen van onze school zijn de komende tijd jarig:
naam | jarig | groep |
Merel | 12-02 | 5a/6a |
Emilia | 12-02 | 4a |
Rosalie | 12-02 | 7a/8a |
Fiona | 14-02 | 7b/8b |
Marly | 19-02 | 1a/2a |
Nomi | 19-02 | 1a/2a |
Ronin | 20-02 | 7b/8b |
Jamie | 21-02 | 7a/8a |
James | 23-02 | 3a |
Quinn | 23-02 | 5a/6a |
Ian | 24-02 | 7b/8b |
Noah | 24-02 | 1a/2a |
Etienne | 26-02 | 4a |
Oliver | 02-03 | 1a/2a |
Sylvie | 03-03 | 4a |
Pim | 05-03 | 7a/8a |
Welkom op school
Deze maand heten we
- Levi Francesca – groep 1A
- Harvey Francesca – groep 3A
van harte welkom!
Studiedag
Op donderdag 6 februari aanstaande heeft het team de derde studiedag van dit schooljaar.
Alle kinderen hebben dan vrij.
Aanmelding nieuwe leerlingen
Binnenkort gaan wij starten met de organisatie voor het schooljaar 2025-2026. I.v.m. de groepsindeling van de groepen 1/2 willen wij graag weten welke kinderen gedurende het schooljaar 2025-2026 4 jaar worden en bij ons op school komen. Wanneer u uw zoon/dochter nog niet aangemeld heeft, verzoeken wij u dit z.s.m. te doen. Een inschrijfformulier is op school verkrijgbaar.
Ook is er nog steeds plaats voor nieuwe leerlingen in de andere groepen. Kent u iemand die mogelijk belangstelling heeft voor onze school? Laat hen dan een afspraak met de directie maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en rondleiding door de school.
10-minutengesprekken
In de week van 23 februari zal de derde ronde 10-minutengesprekken van dit schooljaar gehouden worden.
De gesprekstijden zijn als volgt:
- maandag, dinsdag en donderdag tussen 16.00-17.30 uur en
- woensdag en vrijdag tussen 13.00-15.00 uur.
Maandag 10 februari aanstaande ontvangt u via Parro een uitnodiging van de leerkracht(en) van uw kind(eren) waarmee u zelf een afspraak/tijd kunt inplannen. Op dagen dat de verantwoordelijke groepsleerkracht niet werkt zullen er geen gesprekken gepland kunnen worden.
Wanneer u denkt aan 10 minuten niet genoeg te hebben, kunt u dit voor 10 februari aanstaande via Parro bij de leerkracht aangeven. Hij/zij kan daar met de planning rekening mee kan houden.
Wilt u, wanneer u meer kinderen op school heeft, met inplannen van afspraken rekening houden met een tussentijd van 10 minuten per gesprek? Zo voorkomt u dat u te laat bij het volgende gesprek arriveert.
Inloopspreekuur CJG
Op dinsdag 25 februari aanstaande is Sanne de Werdt, onze jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin, van 16.00 tot 17.30 uur bij ons op school aanwezig.
U kunt met haar in gesprek gaan en advies vragen over bijvoorbeeld de volgende onderwerpen:
- Gedragsveranderingen bij uw kind
- Pesten en gepest worden
- Sociale vaardigheden
- Problemen op school en/of thuissituatie
- Echtscheiding en rouwverwerking
- Faalangst/ onzekerheid/ zelfvertrouwen
U kunt vrij inlopen (personeelskamer), maar u kunt ook via de leerkracht van uw kind een afspraak maken.
RankFestival
Op donderdag 22 en vrijdag 23 mei 2025 is weer ons jaarlijkse RankFestival! Twee avonden waarop iedere leerling zijn talenten mag laten zien op een podium. Volgende week krijgen alle leerlingen een uitnodiging mee om zich op te geven voor het RankFestival.
Het thema van dit jaar is:

School, kindergarten. Happy children. Creativity, imagination doodle icons with kids. Play study grow
Alles kan, hoe meer verschillende optredens, hoe gevarieerder het programma.
Denk aan: toneel spelen, judo, goochelen, zang, dans, voorlezen, enz.
Lijkt het je wat om mee te doen? Ga dan vast aan de slag en bedenk welk talent jij graag op het podium wil laten zien, alléén of samen in een groepje.
De sluitingsdatum voor de opgave is uiterlijk donderdag 27 maart 2025. Als je je opgegeven hebt, word je op de hoogte gehouden van hoe het verder gaat.
Wij hopen op een groot aantal inschrijvingen.
De RankFestivalcommissie
Nikki, Michelle, Nadja, Linda, Marleen, Annemieke.
Carnaval
Op vrijdag 28 februari vieren we ons jaarlijkse carnavalsfeest op school. We hanteren de normale schooltijden. Iedereen mag verkleed komen deze dag.
Tot 09.00 uur zijn de kinderen in hun eigen groep, daarna wordt er groep doorbrekend verder gefeest. Er is dit jaar dus geen optocht.
Gedurende de ochtend worden de kinderen nog verwend met ranja en een zakje chips en gaan we leuke spellen spelen en carnaval vieren in de school.
De kinderen moeten wel hun eigen fruit en drinken meenemen voor de kleine pauze.
Elk jaar willen kinderen spullen mee naar school nemen passend bij hun outfit. Toch vragen wij u met klem om (klapper)pistolen en zwaarden, e.d. thuis te laten. Zo voorkomen we dat het ongewild mis kan gaan. Ook het meebrengen van spuitbussen en confetti is niet toegestaan. Geef uw kind liever serpentines mee.
Om kwart over 12 zijn we uitgehost en start voor iedereen de carnavalsvakantie. Alle kinderen sluiten deze dag af in de eigen klas.
De commissie wenst iedereen alvast een gezellig carnaval toe.
Voorlezen, voorlezen, voorlezen!
Gratis toegang tot honderden voorleesfilmpjes in meerdere talen.
Voorleesfilmpjes zijn goed voor de taalontwikkeling van een kind. Met het gratis jeugdabonnement van de Bibliotheek hebben kinderen toegang tot honderden voorleesfilmpjes. Beschikbaar in meerdere talen: Nederlands, Pools, Turks, Arabisch (Marokkaans en Syrisch), Engels en Spaans. Prentenboeken komen online tot leven met beeld en geluid.
Ontdek de voorleesfilmpjes: Voorleesfilmpjes | 0-6 jaar | jeugdbibliotheek.
De Rank werkt aan De Vreedzame School!
In blok 4 – “We hebben hart voor elkaar” hebben de kinderen geleerd, dat ze:
- hun eigen gevoelens kunnen herkennen;
- weten wat hen boos maakt en welk gedrag ze dan vertonen;
- gevoelens zoals boos-zijn mogen hebben, maar dat het er om gaat hoe je er mee omgaat;
- eerst moeten afkoelen voordat ze over oplossingen kunnen nadenken;
- weten hoe het voelt om buitengesloten te worden;
- voor elkaar op moeten komen;
- enkele klasgenoten beter hebben leren kennen door te vragen naar meningen en gevoelens in een interview;
- zich in de gevoelens van een ander kunnen verplaatsen.
Op 10 maart starten we met de lessen uit blok 5: “We dragen allemaal een steentje bij”.
Dat kan alleen als we kinderen het gevoel geven dat ze ertoe doen. Om dit te bereiken, krijgen de kinderen taken en verantwoordelijkheden.
Binnen de school is afgesproken waarover de kinderen mee mogen denken en beslissen.
Als de kinderen zich betrokken voelen bij de klas en de school, ontstaat een positieve sfeer. Ze zijn dan gemotiveerd om deel te nemen aan wat in de klas gebeurt.
Een van de verantwoordelijkheden van kinderen op onze school is het werken als leerlingmediator. Leerlingmediatoren zijn speciaal opgeleide kinderen uit de bovenbouw. Zij helpen kinderen bij het oplossen van conflicten. Voor de kinderen uit de onderbouw is dat vaak nog nieuw. Daarom presenteren de leerlingmediatoren zich aan de onderbouw en leggen uit hoe een mediatie met leerlingmediatoren werkt. De kinderen in de midden- en bovenbouw weten dat al.
Een steentje bijdragen gaat ook over het uitvoeren van taken binnen de klas en de school. Dat begint bij het uitvoeren van opgedragen taken en mondt uit in het werken met klassencommissies. Bij een opgedragen taak gaat het om een soort corveetaak. De kinderen zijn verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van die taak. Een klassencommissie gaat verder. Een klassencommissie bedenkt zelf wat ze doet, regelt de organisatie en voert uit. Een klassencommissie kan zich bijvoorbeeld bezighouden met de inrichting van de klas. De klassencommissie presenteert aan de hele klas wat ze gedaan heeft of doet een voorstel.
De leerkracht is uiteraard op de achtergrond aanwezig.
Bij de groepen 1 – 4 zijn de lessen gericht op het:
- herkennen van boosheid bij jezelf en de ander;
- leren omgaan met je boosheid;
- weer goed maken n.a.v. een conflict;
- leren zoeken naar oplossingen voor een conflict;
- leren wanneer iets helpen is en wanneer bemoeien;
- verschil tussen helpen bij een conflict als scheidsrechter en helpen als mediator;
- leren dat je op school leerlingmediatoren kunt vragen om te helpen wanneer je een conflict hebt.
Bij de groepen 5 – 8 leren de kinderen een eigen bijdrage te leveren aan de groep en aan de school:
- de kinderen bedenken activiteiten om het voor iedereen nog leuker te maken in de klas en in de school;
- de kinderen maken een krant voor de ouders over wat ze hebben gedaan voor de klas en voor de school;
- de kinderen leren het verschil tussen het louter uitvoeren van opdrachten en het zelf bedenken van en meebeslissen over plannen en activiteiten die goed zijn voor de groep.
Tips voor thuis:
-
- Neem de tijd om naar het verhaal van uw kind te luisteren als hij/zij een conflict heeft.
- Bedenk samen oplossingen waar iedereen tevreden over is.
- Bedenk samen met uw kind een plannetje om het thuis nog gezelliger te maken en spreek af wie wat doet.
- Laat uw kind(eren) eens meedenken en beslissen over dingen die u wilt gaan doen, bijvoorbeeld het kiezen van de vakantiebestemming, zodanig dat het voor iedereen leuk is.
Samen Leren in Diversiteit
‘Samen Leren in Diversiteit’ is een pool van meertalige deskundigen op het gebied van cultuurdiversiteit, taal, trauma en neurodiversiteit. Op het moment dat een/jullie kind hulp nodig heeft op een of meerdere van deze thema’s, kunnen wij een beroep doen op een van de experts.
De missie van onze school is om onze leerlingen, ook op dit gebied, goed te kunnen ondersteunen. Daarom werken wij samen met ‘Samen Leren in Diversiteit’. Dat geeft ons de mogelijkheid om gebruik te maken van hun expertiseschil.
Training voor internationale ouders: samen je weg vinden in Nederland
Ben je naar Nederland verhuisd en is het soms een zoektocht hoe je jouw kinderen wil grootbrengen in dit land? De gratis training Ouders in Positie: Leven in Nederland kan je verder helpen. In zes bijeenkomsten leer je hoe de systemen hier werken. Denk aan de gezondheidszorg, het onderwijssysteem en waarden en normen. In een groep bekijk je waar jullie vandaan komen en hoe dit verschilt én overeenkomt met Nederland. Ook ontmoet je andere internationale ouders, zodat je ervaringen kunt delen.
Wil je meedoen? Mail naar info@samenlerenindiversiteit.nl.
Pleegzorg
Is Pleegzorg iets voor jou?
Ontdek het tijdens de informatiebijeenkomst op dinsdag 11 februari.
Veel mensen weten niet dat zorgen voor het kind van je broer, zus, familie of vrienden ook pleegzorg is. Voor sommige kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen, is opvang binnen hun eigen netwerk helaas geen optie. Daarom is Combinatie Jeugdzorg altijd op zoek naar pleeggezinnen die een veilig en liefdevol thuis kunnen bieden. Ook in de regio Veldhoven, de Kempen is de vraag naar opvang van kinderen en jongeren in een pleeggezin groot. Er is daarom een grote behoefte aan nieuwe pleeggezinnen. Heb jij er ooit aan gedacht dat jouw huis een tweede thuis zou kunnen zijn voor een kind?
Maak van jouw huis een 2e thuis.
Wil jij meer weten over wat het betekent om pleegouder te zijn en hoe jij een verschil kunt maken in het leven van een kind? Meld je dan vrijblijvend aan voor onze maandelijkse informatiebijeenkomst. De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 11 februari, van 19.30 tot 21.30 uur, bij Combinatie Jeugdzorg, Locht 133 in Veldhoven. Tijdens deze bijeenkomst krijg je een duidelijk beeld van wat pleegzorg inhoudt en hoor je van een ervaren pleegouder hoe het is om pleegouder te zijn.
Je kunt je aanmelden voor deze bijeenkomst via www.combinatiejeugdzorg.nl/pleegzorg/pleegouder-worden of door de QR-code hieronder te scannen. Vergeet niet het aantal personen door te geven bij je aanmelding.
Meer informatie
Voor meer informatie over pleegzorg, inclusief inspirerende verhalen en video’s van pleegkinderen en pleegouders, kun je terecht op www.pleegzorg.nl en www.combinatiejeugdzorg.nl.
Vakantierooster 2025-2026
Herfstvakantie 13-10-2025 t/m 17-10-2025
Kerstvakantie 22-12-2025 t/m 02-01-2026
Voorjaarsvakantie 16-02-2026 t/m 20-02-2026
Goede Vrijdag 03-04-2026
2e Paasdag 06-04-2026
Meivakantie 20-04-2026 t/m 01-05-2026
Koningsdag 27-04-2026
Bevrijdingsdag 05-05-2026
Hemelvaart 14-05-2026 en 15-05-2026
2e Pinksterdag 25-05-2026
Zomervakantie 13-07-2026 t/m 21-08-2026
Bovenstaand rooster geldt voor alle basisscholen in Veldhoven (e.o.) en het rooster volgt niet het landelijke, maar het provinciale advies. Hierdoor wijken vakanties af van de landelijke adviesroosters die vaak op internet te vinden zijn.
Lege batterijen of
|
Verschijningsdatum RankBulletin
Het volgende RankBulletin verschijnt op woensdag 12 maart aanstaande.
Kopij hiervoor kan, het liefst via e-mail (rank@veldvest.nl), ingeleverd worden tot en met woensdag 26 februari aanstaande.
Rooster ‘Kind op maandag’
De volgende bijbelverhalen worden de komende periode aan de kinderen verteld.
data | bijbel | verhaal |
03-02 | Lucas 5:27-32 | Jezus roept Levi mee |
t/m | Lucas 6:1-11 | Werken op sabbat? |
07-02 | Lucas 6:12-26 | Twaalf apostelen |
10-02 | Lucas 6:27-38 | Heb lief |
t/m | Lucas 6:46-49 | Het huis op de rots |
14-02 | Lucas 7:1-10 | Hoofdman zieke knecht |
17-02 | Lucas 7: 11-17 | De jongen uit Naïn |
t/m | Lucas 7:36-50 | Vrouw die Jezus zalfde |
28-02 | Lucas 8:4-15 | De zaaier |
03-03 | Lucas 8:40-48 | Ziek meisje en vrouw |
t/m | Lucas 8:49-56 | Een meisje staat op |
07-03 | Lucas 9:1-6 | Petrus kent Jezus |