BELANGRIJKE DATA
20 | januari | Start blok 4 De Vreedzame School |
22 | januari | Voorleesfeest |
4 | februari | Doorstroomtoets groep 8 |
5 | februari | Doorstroomtoets groep 8 |
6 | februari | Studiedag: vrij |
Verjaardagen
De volgende leerlingen van onze school zijn de komende tijd jarig:
naam | jarig | groep |
Felipe | 05-01 | 4a |
Révin | 06-01 | 5a/6a |
Sophie | 06-01 | 7b/8b |
Xavian | 07-01 | 1a/2a |
Eloina | 08-01 | 5a/6a |
Gerda | 11-01 | 4a |
Viggo | 12-01 | 1b/2b |
Jia Ye | 19-01 | 5a/6a |
Jaio | 20-01 | 4a |
Duarte | 20-01 | 1b/2b |
Tiago | 20-01 | 1b/2b |
Cas | 21-01 | 4a |
Mace | 23-01 | 1a/2a |
Leonardo | 24-01 | 7b/8b |
Sam | 25-01 | 1b/2b |
Een nieuw jaar
Bij de start van een nieuw jaar is het gebruikelijk om terug en vooruit te kijken. Bij ons op school doen we dat altijd op de eerste schooldag na de kerstvakantie met een nieuwjaarsreceptie.
Met mooie herinneringen aan de kerstactiviteiten van voor de kerstvakantie hebben wij met alle leerlingen geproost op een mooi en gezond 2025!
In alle klassen hadden de kinderen voor de kerstvakantie op een vuurpijl een wens voor een medeleerling uit de eigen groep geschreven. Verschillende daarvan zijn voorgelezen en de vuurpijlen zijn in de klassen aan elkaar gegeven.
En samen hebben wij het lied ’Het nieuwe jaar’ gezongen.
Hopelijk komen alle wensen in het nieuwe jaar uit.
Via deze weg wil ik dat u ook, mede namens het team, van harte toewensen.
Met vriendelijke groet,
Gijs van Vark, directeur.
Studiedag
Op donderdag 6 februari aanstaande heeft het team de derde studiedag van dit schooljaar.
Alle kinderen hebben dan vrij.
Aanmelding nieuwe leerlingen
Binnenkort gaan wij starten met de organisatie voor het schooljaar 2025-2026. I.v.m. de groepsindeling van de groepen 1/2 willen wij graag weten welke kinderen gedurende het schooljaar 2025-2026 4 jaar worden en bij ons op school komen. Wanneer u uw zoon/dochter nog niet aangemeld heeft, verzoeken wij u dit z.s.m. te doen. Een inschrijfformulier is op school verkrijgbaar.
Ook is er nog steeds plaats voor nieuwe leerlingen in de andere groepen. Kent u iemand die mogelijk belangstelling heeft voor onze school? Laat hen dan een afspraak met de directie maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en rondleiding door de school.
Actie Reflectionday
De actie Reflectionday is nu al een paar weken onderweg en wij hebben al vele foto’s van goed zichtbare kinderen mogen ontvangen. Iedereen kan nog steeds foto’s blijven insturen. Het project loopt immers tot 21-1-2025.
Zo werken wij samen aan de verkeersveiligheid van onze leerlingen.
Insturen van foto’s kan via: https://reflectionday.nl/contact
Toetsresultaten
Twee keer per jaar (januari/februari en juni) maken onze leerlingen een aantal methode-onafhankelijke toetsen. Wij gebruiken daarvoor de toetsen van Cito: Leerling in Beeld. De resultaten daarvan worden tijdens een 10-minutengesprek met ouders besproken en daarbij wordt gebruik gemaakt van vaardigheidsniveaus. In dit artikel willen wij u daar graag meer over informeren.
Van toetsafname naar vaardigheidsniveau
Als een leerling een toets maakt, dan bepaalt de leerkracht hoeveel opgaven een leerling goed heeft gemaakt. Het aantal goed op een toets wordt de ruwe toetsscore genoemd.
Deze toetsscores zijn door Cito op basis van de toetsresultaten van een grote representatieve groep leerlingen genormeerd. Om ze te kunnen vergelijken met andere leerlingen uit dezelfde doelgroep zijn deze verdeeld over 5 vaardigheidsniveaus. Deze indeling is niet bedoeld om een uitspraak te doen of een leerling onvoldoende of goed scoort. De indeling is gemaakt om snel in beeld te krijgen hoe de score van een leerling zich verhoudt tot de score van andere leerlingen.
Vaardigheidsniveaus Cito-toetsen
Er zijn twee soorten indelingen, een indeling in I tot en met V en een indeling in A tot en met E. De I-V normering en de A-E normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages. In onderstaande tabel staan de beide normeringen naast elkaar.
Het advies van Cito is om de indeling I t/m V te gebruiken, omdat je bij I t/m V makkelijk kan zien of er boven (I en II) – op (III) – of onder (IV-V) het landelijk gemiddelde gescoord is.
Bij de indeling A t/m E is dat minder duidelijk, omdat je daar bij een lage B en een hoge C op het landelijk gemiddelde zit.
Afgelopen jaren hebben wij steeds de indeling A -E gehanteerd, echter met ingang van dit schooljaar nemen wij, evenals de andere scholen van Veldvest, het advies van Cito over en zullen de indeling I-V gebruiken.
Goed om te weten
Het doel van de toetsen van Cito is niet het sorteren van leerlingen in de niveaus A-E of I-V. Het primaire doel van de toetsen is het in kaart brengen van de vaardigheden van de leerlingen, zodat leerkrachten hun ontwikkeling kunnen volgen in de tijd en het onderwijs kunnen afstemmen op de vaardigheden van de leerlingen.
Daarom is het belangrijk om naast de verdeling in vaardigheidsniveaus naar de individuele vaardigheidsgroei van de leerlingen te kijken en daarvoor gebruiken wij het leerlingprofiel met de grafieken. Hiermee wordt de groei die de leerling doorgemaakt heeft in beeld gebracht en wordt aangegeven of die groei past bij de verwachting.
Het is daarbij van belang om te beseffen dat ‘ontwikkeling’ en ‘niveau’ twee verschillende zaken zijn: een leerling die zich voldoende ontwikkelt op zijn eigen niveau heeft wellicht niet direct op een specifiek gebied extra ondersteuning nodig, maar kan wel over de gehele linie van het betreffende vak relatief een minder vaardige leerling zijn.
De Nationale Voorleesdagen/Voorleesfeest
Van 22 januari t/m 1 februari zijn De Nationale Voorleesdagen. Het doel van deze dagen is om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd te stimuleren.
Op school vieren we deze dagen middels het Voorleesfeest op woensdag 22 januari.
Er staan diverse activiteiten gepland. Zo mag Ryan, onze voorleeskampioen van dit schooljaar, een stukje voorlezen aan de hele school. Groep 1 t/m 3 mag naar een voorstelling van Annie en Judie en worden natuurlijk ook voorgelezen. Kinderen van groep 7 gaan voorlezen aan kinderen van groep 4, 5 en 6 uit de boeken van één schrijver. Welke dat is, verklappen we nog niet! Ook voor groep 8 staat er iets speciaals op het programma, zij zullen voor het eerst stukken van de musical gaan lezen.
Om deze dag nog iets specialer te maken mogen leerlingen in pyjama/onesie naar school komen en hun knuffel meenemen. We maken er een leuk feest van!
Gezocht: penningmeester TSO
Vanaf het schooljaar 2025-2026 komt de functie van penningmeester TussenSchoolseOpvang (TSO) beschikbaar.
Heb je affiniteit met het voeren van een (beperkte) financiële administratie, en wil je graag iets voor onze school betekenen, dan is dit iets voor jou! Kennis van het voeren van financiële administratie is niet vereist, enige handigheid met het werken in Excel is prettig.
Werkzaamheden
- Maandelijks incasseren van nieuwe TSO-kaarten
- Maandelijks uitbetalen van TSO-overblijfkrachten
- Eens per jaar de jaaradministratie opmaken en doorlopen met de kascommissie
Dit neemt in totaal zo’n 2 uur per maand in beslag en de werkzaamheden zijn flexibel uit te voeren op een moment dat het jou past.
De huidige penningmeester is nog het hele schooljaar 2025-2026 beschikbaar om daar waar nodig te ondersteunen en/of vragen te beantwoorden.
Wil je meer weten, neem dan contact op met Gijs van Vark of de huidige penningmeester, Linda Stultiens (06-11561050).
Ouderfonds
Vanuit het ouderfonds van de Rank willen we jullie weer informeren over de laatste status binnen de stichting. De uitgaven van vorig schooljaar zijn namelijk ook dit jaar gecontroleerd door de MR. De conclusie is dat de jaarrekening correct de inkomsten en uitgaven weergeeft.
Kort samengevat zijn deze als volgt:
AC; Excursies; Sportdag; Sinterklaas en Afscheid groep 8 | € 2842 |
Bibliotheek | € 963 |
Overig | € 242 |
Totaal | € 4047 |
Veldvest geeft een financiële bijdrage per leerling als vervanging van de bijdrage die aan de ouders werd gevraagd. Helaas is het beleid hierbij nog maar beperkte duidelijk. Als stichting zullen we hiernaar blijven vragen om zo zekerheid voor de toekomst te kunnen krijgen.
Als laatste een praktische oproep om declaraties in te dienen via stofderank@gmail.com. Dit helpt om deze goed te verwerken.
Hartelijke groet,
Mark Naber (vader van Tim, groep 5/6 & Wouter, groep 7/8b),
Secretaris STOF (Stichting Ouderfonds Protestants Christelijk Onderwijs Veldhoven
Een gezonde school
Gezonde voeding draagt bij aan een goede ontwikkeling van kinderen. Daarom willen wij voor ieder kind gezond eten en drinken stimuleren en makkelijk maken op school. Daarvoor hebben we de hulp van de ouders en verzorgers nodig! Dat betekent onder andere dat wij vragen:
- een gezonde pauzehap mee te geven. Gezonde pauzehappen vinden wij bijvoorbeeld groente, fruit en een volkoren boterham. Al jaren heeft de school het beleid dat de woensdag en vrijdag verplichte fruitdagen zijn. Dit betekent dat alle leerlingen dan alleen fruit meenemen als pauzehap. Aanvullende daarop heeft onze leerlingenraad in 2021 geadviseerd om ook op de andere dagen fruit of groente, naast of i.p.v. een ‘gezonde’ koek of iets dergelijks, mee te nemen.
- gezond eten voor tijdens het overblijven in de broodtrommel te doen. Geschikt vinden wij bijvoorbeeld volkorenbrood met beleg dat niet te veel verzadigd vet of zout bevat, zoals 30+ kaas, zuivelspread en notenpasta, pindakaas zonder toegevoegd suiker en zout, hartige taart of een rijstgerecht. Zogenaamde ‘gezonde’ pauzekoeken vinden wij niet passend bij een lunch. Deze kunnen eventueel in de ochtendpauze gegeten worden.
- alleen water of halfvolle melk mee te geven. Pakjes en flesjes frisdranken en vruchtensappen bevatten namelijk erg veel suiker.
- traktaties ter gelegenheid van verjaardagen klein en niet te calorierijk te maken.
De Rank werkt aan De Vreedzame School!
In blok 3 – “We hebben oor voor elkaar” hebben de kinderen geleerd:
- Dat het belangrijk is om duidelijk te zeggen wat je bedoelt; dat voorkomt onnodige conflicten.
- Goed naar elkaar te luisteren en samen te vatten. Je laat dan zien of je de ander goed begrepen hebt.
- Dat mensen op verschillende manieren naar dingen kijken.
We noemen dit het hebben van verschillende gezichtspunten.
Dat komt omdat we verschillende ervaringen, verschillende gevoelens hebben en uit verschillende gezinnen komen.
Verschillende gezichtspunten kunnen soms conflicten veroorzaken.
Op 20 januari starten met de lessen uit: blok 4 ‘We hebben hart voor elkaar’. De kinderen leren gevoelens herkennen en ermee om te gaan.
De lessen zijn gericht op:
- Het besef dat iedereen gevoelens heeft.
- Het herkennen en benoemen van gevoelens.
- Dat eenzelfde gebeurtenis bij mensen verschillende gevoelens kunnen oproepen.
- Elkaar vertellen over hoe je je voelt en kunnen zien hoe anderen zich voelen.
- Het mogen hebben van gevoelens als boosheid of angst; het gaat erom hoe je ermee omgaat.
- Het nadenken waar je boos van wordt en welk gedrag je dan vertoont.
- Eerst afkoelen als je boos bent, anders kan je niet nadenken over een oplossing.
- Het nadenken over buitensluiten als vorm van pesten en wat dat met je doet.
- Het nadenken wat je kan doen als iemand zich in de groep niet prettig voelt.
- Hoe je het voor elkaar kunt opnemen.
- Hoe je het met elkaar leuk kan hebben.
- Het samen bedenken en verzorgen van een les die iedereen leuk vindt.
Dit blok gaat over gevoelens.
Om kunnen gaan met gevoelens is van groot belang voor een positief klimaat in de klas en in de school.
De Vreedzame School streeft naar een klimaat waarin iedereen zich prettig voelt en waarin kinderen “hart voor elkaar“ hebben, d.w.z. dat ze met respect omgaan met elkaar. Dat gaat gemakkelijker als kinderen in staat zijn hun gevoelens te benoemen en zich in de gevoelens van anderen te verplaatsen.
Kinderen zijn dan beter in staat om conflicten positief op te lossen.
Om met elkaar over gevoelens te praten, is het van belang dat de kinderen zich veilig voelen in de groep; tegelijkertijd bevorderen deze gesprekken de veiligheid in de groep. Er ontstaat een vertrouwde sfeer.
We hebben het over gevoelens als boos en verdriet. We bespreken wat het betekent als iemand wordt buitengesloten. De kinderen leren herkennen wat hen boos maakt en hoe ze hun boosheid uiten. Ze leren dat “afkoelen” belangrijk is om een conflict te kunnen oplossen.
Verder gaat het in blok 4 over blij zijn, tevreden zijn, over opkomen voor elkaar.
De lessen gaan over dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt.
Aan het eind van blok 4 bedenken de kinderen een les, die voor iedereen leuk is. Ze bereiden de les zo veel mogelijk zelf voor en verzorgen de les. Na afloop staan de kinderen stil bij de vraag of iedereen een leuke les heeft gehad en worden zo mogelijk afspraken voor een volgende keer gemaakt.
We leren de kinderen dat ze mogen “passen”.
Op school wordt het steeds “gewoner” om over gevoelens te praten; in het begin is het vaak nog onwennig. Uiteraard houden we er rekening mee dat niet elk kind even gemakkelijk over zijn of haar gevoelens praat. We willen kinderen de ruimte geven om zelf te kiezen wat ze over hun gevoelens kwijt willen.
Tip voor thuis
Geef uw kind eerst de gelegenheid om af te koelen voordat u een conflict gaat uitpraten.
Bespreek wat je kan doen als je boos bent:
- gemeen terugdoen;
- de ander z’n zin geven, je terugtrekken;
- weten wat je wilt, rekening houden met wat je zelf wilt en wat de ander wilt.
Stimuleer de laatste manier; dat heeft de grootste kans op een positieve oplossing.
Wilt u meer weten over De Vreedzame School dan kunt u kijken op: www.devreedzameschool.nl.
Online Ouderavond: Liefdevol opgroeien
Doktertje spelen, schaamte, eerste verliefdheid, en onzekerheid over het veranderende lichaam. Van baby tot puberteit: welk gedrag past bij de ontwikkelingsfase en hoe ga je hier als ouder, leerkracht of pedagogisch medewerker mee om?
Op 22 januari organiseert GGD Brabant-Zuidoost een interactief webinar “Liefdevol opgroeien – Een gezonde en positieve seksuele ontwikkeling van kinderen 0-18 jaar”. Dit gebeurt in samenwerking met GGD Hart voor Brabant en GGD West Brabant.
In dit webinar delen we informatie, tips en voorbeelden om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun seksuele ontwikkeling, zodat ze opgroeien in een veilige en open omgeving en weten waar ze terecht kunnen met hun vragen en onzekerheden.
Dit webinar is bedoeld voor ouders van kinderen van 0 t/m 18 jaar, leerkrachten en pedagogische medewerkers.
Waar: Online
Wanneer: Woensdag 22 januari 2025
Tijd: 20.00-21.00 uur
Kosten: Gratis
Voor wie: Ouders van kinderen van 0-18 jaar, leerkrachten en pedagogisch medewerkers
Aanmelden
Meld je aan voor deze online ouderavond via deze website. Een paar dagen voor aanvang van de ouderavond ontvang je de link voor deelname via de mail.
Lege batterijen of
|
Verschijningsdatum RankBulletin
Het volgende RankBulletin verschijnt op woensdag 5 februari aanstaande.
Kopij hiervoor kan, het liefst via e-mail (rank@veldvest.nl), ingeleverd worden tot en met woensdag 29 januari aanstaande.
Rooster ‘Kind op maandag’
Ieder mens doet elke dag veel verschillende dingen. Sommige dingen doe je heel bewust: je hebt ze van tevoren gepland, je hebt nagedacht over hoe je ze gaat doen en je hebt er een bepaalde verwachting van. Andere dingen doe je zonder erbij na te denken: ze gebeuren gewoon, je doet ze bijna ongemerkt of ze overkomen je.
Bij al die dingen die we doen, maakt het uit wát we doen: welke keuzes we maken en hoe we de dingen aanpakken. In de Bijbelverhalen van deze periode wordt verteld over dingen die Jezus deed. Hij gaf het voorbeeld van hoe je kunt leven in het licht van Gods koninkrijk: door samen te delen, door te zorgen voor elkaar, door elkaar te troosten bij verdriet en te steunen in moeilijke tijden. Toen Jezus dat deed, gebeurden er wonderen. En hij spoorde andere mensen aan om hetzelfde te doen: want iedereen kan in zijn doen en laten iets laten zien van Gods liefde voor mensen.
Deze periode begint met het verhaal van Johannes de Doper, die bij de Jordaan aan mensen vertelt dat ze een nieuw begin kunnen maken. We horen hoe Jezus gedoopt wordt en hoe hij daarna op de proef wordt gesteld in de woestijn. Daarna horen we hoe Jezus rondtrekt en het evangelie verkondigt en wat zijn boodschap onderweg met mensen doet. Zieke mensen worden beter, wie aan de kant stond mag volop meedoen. Jezus wijst twaalf apostelen aan, leerlingen die net als hij Gods liefde in de wereld mogen verspreiden. Net als die leerlingen van Jezus kunnen mensen ook vandaag kiezen om het goede te doen; niet alleen voor henzelf, maar ook voor de ander en de wereld. Daarom denken we met de kinderen deze periode na over de vraag: Wat doe jij?
De volgende bijbelverhalen worden de komende periode aan de kinderen verteld.
data | bijbel | verhaal |
06-01 | Lucas 2:22-35 | Simeon |
t/m | Lucas 2:36-40 | Hanna |
10-01 | Lucas 2:41-52 | Jezus in de tempel |
13-01 | Lucas 3:1-14 | Johannes de Doper |
t/m | Lucas 3:15-17.21-22 | Doop van Jezus |
17-01 | Lucas 4:1-13 | Verzoeking in woestijn |
20-01 | Lucas 4:14-30 | Synagoge van Nazareth |
t/m | Lucas 4:31-37 | De boze man |
24-01 | Lucas 4:38-41 | Schoonmoeder v. Simon |
27-01 | Lucas 5:1-11 | Petrus, Jacobus, Johan.. |
t/m | Lucas 5:12-16 | De melaatse man |
31-01 | Lucas 5:17-26 | De verlamde man |
03-02 | Lucas 5:27-32 | Jezus roept Levi mee |
t/m | Lucas 6:1-11 | Werken op sabbat? |
07-02 | Lucas 6:12-26 | Twaalf apostelen |