BELANGRIJKE DATA

12 februari Carnaval
15 februari Start voorjaarsvakantie
19 februari Einde voorjaarsvakantie
22 februari Uitreiking 1e rapport
23 februari 10-minutengesprekken
3 maart 10-minutengesprekken

Verjaardagen

De volgende leerlingen van onze school zijn de komende tijd jarig:

naam jarig groep
Nada 06-02 7A
Karin 06-02 5a/6a
Merel 12-02 1b/2b
Samuel 12-02 4a
Rosalie 12-02 3b
Fiona 14-02 3b
Maxime 18-02 7a
Eline 20-02 5a/6a
Ronin 20-02 3b
Jamie 21-02 3b
Tara 23-02 5a/6a
Quinn 23-02 1b/2b
Ian 24-02 3b
Saar 27-02 5a/6a
Sylvie 03-03 1a/2a
Lees verder...

Leerachterstand, hoezo….?

Helaas zijn vanaf 16 december (tot maandag 8 februari aanstaande) de basisscholen gesloten en wordt er onderwijs op afstand verzorgd. In de media wordt er op verschillende wijze geschreven en gesproken over leerachterstanden bij kinderen. Maar waar hebben wij het eigenlijk over? Natuurlijk is onderwijs op afstand niet te vergelijken met het onderwijs op school. Er wordt flink gerekend, gelezen, geschreven enz.. Maar is het ook niet zo dat er nog heel veel andere zaken geleerd worden?!
Het volgende artikel is geschreven door een collega-leerkracht op een basisschool in Nederland en is een mooie reflectie op deze discussie.

Langzaam maar zeker druppelde deze week de verschrikkelijke bewustwording nogmaals binnen wat we op dit moment de kinderen aandoen met onze verwrongen ideeën.

We zijn de kinderen aan het vertellen dat ze achter gaan lopen, scholen gaan allerlei fratsen verzinnen om nog meer vanuit stress de onderwijskwaliteit te verhogen. Maar klopt de visie wel dat de kinderen gaan achterlopen? En wat zeggen we daarmee, welk gevoel zadelen wij ze op: nog meer niet genoeg zijn en het idee dat ze nooit meer een mooie toekomst kunnen opbouwen, nu al gigantisch verloren zijn?

Ik zou zo graag dit binnen enkele zinnen willen weerleggen, maar ik vrees dat het meer woorden nodig heeft. Ik hoop en wens, t.b.v. alle kinderen, dat iedereen dit leest en er eens over na gaat denken.

1: Het idee van vroeger dat op school de toekomst bepaald wordt van het kind is hopeloos verouderd. Het stamt nog uit de tijd van de industriële revolutie zelfs: alles moest sneller, geautomatiseerd, en alleen op school viel er iets te leren. En na de schooltijd hield het op, want hé, er was geen digitale wereld.

Maar naar mijn idee, mag deze overtuiging echt de kast in. Het leven is een reis, een leven is van begin tot eind een ontdekkingstocht, en als je iets wil leren kan dat ook en vooral buiten de school. Wat ik de afgelopen tien jaar nog geleerd heb is echt onvoorstelbaar veel meer, dan dat ik ooit op mijn gymnasiumtijd geleerd heb. Of het nou om mediteren gaat, sokken breien, kennis over fractals of over heerlijke gezonde voeding maken of met minder geld omgaan: ik leer het digitaal of via contact met anderen om me heen. En vanuit eigen motivatie, zonder druk en stress. Dus nee, een kind loopt nooit achter: je kunt je hele leven leren, er is een heel leven de tijd.

2: Een tweede overtuiging is het idee dat meer intellect, meer hoofdkennis, meer geld oplevert en daarmee geluk. Nou, als ik naar de kinderen kijk die ik allemaal heb onderwezen, is dat zeker geen waarheid gebleken. Ik heb kinderen in mijn klas gehad, die qua rekenen en taal echt niet vooruit te branden waren, mannen gesproken die vroeger hopeloos gefrustreerd waren omdat ze bijv. dyslectisch waren, met alle gevolgen van minderwaardigheid van dien.

Maar ik kan zo talloze reality verhalen benoemen, van soms bijna ongeletterden, die vanuit hun passie stinkend rijk zijn geworden en nou in grote villa’s wonen. En daar zit ik dan in mijn rijtjeshuis met mijn gymnasiumdiploma. Niet meegekregen dat mijn passie en talent toch echt ergens anders lag dan in boeken vol kennis. En heeft talentvol zingen iets te maken met kennis, heeft een prachtig stukadoorswerk te maken met een hoog taalniveau, heeft een perfect geknipt kapsel te maken met het vlekkeloos opnoemen van provincies met hun hoofdsteden, of heeft een liefdevolle zorg in een verpleeghuis, een knuffel en wat oprechte aandacht echt te maken met het hoog scoren op een citotoets? Ik denk dat je talent volgen, veel meer waarde heeft.

3: En dan wil ik nog bespreken of geld werkelijk de waarde nog heeft die we er aan toe hebben bedacht, of geld werkelijk wel het geluk brengt.

Ik heb afgelopen twee jaar echt met veel minder geld moeten doen. Met een groeiend besef: in van alles gewoond, rijtje, twee onder een kap, vrijstaand met zwembad. Maar altijd de stress van: ben ik veilig, of moet ik nog harder werken om die rust van geld genoeg te krijgen en daarmee nog verder van mijn essentie te verwijderen.

Ik ben nu 60 jaar op reis: en niemand, werkelijk niemand zal ik ooit meer wijs maken, dat het hoogst mogelijke diploma, het grootste huis, het meeste geld, de grootste auto, het lekkerste top kok diner, de meest geavanceerde apparatuur, het duurste juweel, maar ook je meest grootse overtuiging je het meest gelukkig maakt.

Wat jou, het kind, het meest gelukkig maakt, dat weet dat kind alleen en mag een heel leven de tijd krijgen om dat te vinden, in vrijheid en rust: niet in stress, in wedloop, in elleboogwerk, niet in een verlangen naar aanzien, of bewondering van buitenaf

Wat mij betreft: nee, een kind loopt nooit achter, een kind is nooit dom.

En zolang een school nog blijft denken, dat kennis alleen vanuit het hoofd komt, zal de school kansenongelijkheid zelf prediken, is de school de veroorzaker van kansenongelijkheid.

Mark my words: de wereld gaat veranderen. Minder ambitieus, minder exhorbitantie, minder geld, stress, ruzie en haat, verslaving en afgunst.

En weet je waar ik gelukkig van word op dit moment: ontdekken hoe ik met minder geld toe kan, meer vrije tijd en rust heb voor mijzelf en mijn geliefden, en kan doen wat ik het liefst doe, en mensen daarin inspireren. En dat heeft in de verste verte echt helemaal niets te maken met een gymnasium bèta.

Geef het kind rust en vertrouwen, i.p.v. angst, haast en niet genoeg zijn.

Geschreven door Wilma van der Velden

Het volgende filmpje is ook nog het bekijken waard: https://www.linkedin.com/posts/activity-6759391116430311424-909V

Lees verder...

Nieuwjaarsreceptie

Dit jaar geen nieuwjaarsreceptie met alle kinderen op school. De kinderen hadden echter al wel voor de kerstvakantie tekeningen en wensen gemaakt voor medewerkers in diverse zorginstellingen in Veldhoven. De kaarten zijn door alle leerkrachten weggebracht en dankbaar in ontvangst genomen. Zie ook de foto’s op onze website bij Actueel Nieuws. En hieronder een bedankje dat wij mochten ontvangen.

Beste leerlingen, leerkrachten en ouders van basisschool De Rank,

De medewerkers en vrijwilligers van SWOVE danken jullie hartelijk voor de prachtige kaarten die we van jullie gekregen hebben. Het “hart onder de riem” inspireert ons nog meer om oudere inwoners van Veldhoven te blijven ondersteunen zodat zij aangenaam ouder kunnen worden op hun eigen manier.

Met vriendelijke groet,

Ans van Kuik
Directeur SWOVE

Wijziging datum schoolreizen

Ook dit jaar hebben wij weer schoolreizen in onze planning opgenomen en wij hopen dat deze dit keer wel door kunnen gaan. Wij hebben zo hier en daar al contacten gelegd en het plan is om met de groepen 1 t/m 4 naar De Hooiberg in Bladel te gaan. Echter op de geplande datum zijn zij al bezet. Wij hebben daarom de groepen op de geplande data gewisseld.
Dit betekent dat:

  • de groepen 1 t/m 4 op dinsdag 8 juni en
  • de groepen 5 t/m 7 op donderdag 24 juni op schoolreis gaan.

Aanmelding nieuwe leerlingen

Binnenkort gaan wij starten met de organisatie voor het schooljaar 2021-2022. I.v.m. de groepsindeling van de groepen 1/2 willen wij graag weten welke kinderen gedurende het schooljaar 2021-2022 4 jaar worden en bij ons op school komen. Wanneer u uw zoon/dochter nog niet aangemeld heeft, verzoeken wij u dit z.s.m. te doen. Een inschrijfformulier is op school verkrijgbaar.

Ook is er nog steeds plaats voor nieuwe leerlingen in de andere groepen. Kent u iemand die mogelijk belangstelling heeft voor onze school? Laat hen dan een afspraak met de directie maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en rondleiding door de school.

10-minutengesprekken en 1e rapport

Maandagmiddag 22 februari aanstaande ontvangen de kinderen hun 1e rapport van dit schooljaar. N.a.v. dit rapport worden er op dinsdagmiddag en -avond 23 februari en woensdagmiddag 3 maart de 10-minutengesprekken via MS Teams gehouden.
Het uitnodigingsbriefje hiervoor heeft u maandag 1 februari ontvangen. Wilt u er voor zorgen dat het antwoordstrookje uiterlijk woensdag 10 februari aanstaande op school ingeleverd is?!. Later ingeleverde strookjes kunnen wij helaas niet meer inplannen.

Vanwege de adviesgesprekken die in januari met ouders en kinderen van groep 8 al gehouden zijn, komt deze ronde voor hen te vervallen.

RankFestival 2021

Het is bijna niet te geloven, maar de voorbereidingen voor het RankFestival op donderdag 27 en vrijdag 28 mei zijn begonnen. Hoewel we nu niet allemaal op school zijn, hebben we als commissie in principe besloten dat het RankFestival dit jaar in ieder geval door zal gaan, desnoods in een aangepaste vorm. Uiteraard zijn we hierbij mede afhankelijk van de dan geldende corona maatregelen.
Er liggen al wat noodscenario’s op de plank. In het aller slechtste scenario vragen we de ouders om opnames te maken van de optredens of doen we dit op school.
Hiervoor hebben we uiteraard uw toestemming nodig. Aangezien mogelijk pas in een later stadium duidelijk wordt, dat er opnames nodig zijn, is het van belang om daar nu al over na te denken.

Op maandag 8 februari krijgen alle leerlingen een uitnodiging om zich op te geven voor het RankFestival: laat je talent zien op een podium alléén of in een groepje.
Alles kan, hoe meer verschillende optredens, hoe gevarieerder het programma.
Denk aan: zang, dans, voorlezen, toneel spelen, judo, goochelen enz. enz.
Lijkt het je wat om mee te doen? Ga dan vast aan de slag en bedenk welk talent jij graag op het podium wil laten zien, alléén of samen.
De sluitingsdatum voor de opgave is uiterlijk vrijdag 26 februari. Als je je opgegeven hebt, word je op de hoogte gehouden van hoe het verder gaat.
Wij hopen op een groot aantal inschrijvingen.

De RankFestival-commissie

Vanuit de leerlingenraad

In de laatste vergadering van de leerlingenraad is gesproken over onze (vaste) fruitdagen.
In de schoolgids staat hierover het volgende:

‘Tijdens de pauze eten en drinken de kinderen van groep 1 t/m 3 in hun eigen lokaal op wat zij meegebracht hebben. Aan de ouders/verzorgers wordt gevraagd om dit wat te beperken.
We stellen voor een beker (gezond) drinken en/of iets om te eten. Liever een boterham of wat klein fruit dan snoep. Woensdag en vrijdag zijn overigens voor alle kinderen verplichte fruitdagen! Bekers, trommeltjes en dergelijke voorzien van naam.’

In de leerlingenraad was een voorstel ingebracht om de hele week vaste fruitdagen te maken. De leerlingenraad heeft daarover het volgende advies gegeven:

‘Je moet elke dag fruit of groente meenemen, maar je mag als aanvulling een koekje meenemen. Woensdag en vrijdag blijven de vaste fruitdagen.’

Wij vragen iedereen om rekening te houden met dit advies en deze afspraak.

Vakantierooster 2021-2022

Herfstvakantie          25-10-2021 t/m 29-10-2021
Kerstvakanatie          27-12-2021 t/m 07-01-2022
Voorjaarsvakantie    28-02-2022 t/m 04-03-2022
Goede Vrijdag           15-04-2022
2e Paasdag                 18-04-2022
Koningsdag               27-04-2022
Meivakantie              25-04-2022 t/m 06-05-2022
Bevrijdingsdag         05-05-2022
Hemelvaart               26-05-2022 en 27-05-2022
2e Pinksterdag          06-06-2022
Zomervakantie         25-07-2022 t/m 02-09-2022

Bovenstaand rooster geldt voor alle basis-scholen in Veldhoven (e.o.) en het rooster volgt niet het landelijke, maar het provinciale advies. Hierdoor wijken vakanties af van de landelijke adviesroosters die vaak op internet te vinden zijn.

Lege batterijen of
oude mobiele telefoons?

Lever ze op school in bij de conciërge!

De school ontvangt hiervoor

een kleine vergoeding.

Verschijningsdatum RankBulletin

Het volgende RankBulletin verschijnt op woensdag 3 maart aanstaande. Kopij hiervoor kan, het liefst via e-mail (rank@veldvest.nl), ingeleverd worden tot en met woensdag 24 februari aanstaande.

Rooster ‘Kind op maandag’

De volgende bijbelverhalen worden de komende periode aan de kinderen verteld.

data bijbel verhaal
01-02 Lucas 5:1-11 Petrus, Johannes volgen
t/m Lucas 5-12-16 De melaatse man
05-02 Lucas 5:17-26 De verlamde man
08-02 Lucas 6:1:5 Aren plukken op sabbat
t/m Lucas 6:6-11 Genezing op de sabbat
12-02 Lucas 6-12-19 De twaalf apostelen
15-02 Lucas 6:26-38 Wees barmhartig
t/m Lucas 6:43-45 Boom en vrucht
19-02 Lucas 7:1-10 Genezing van de knecht
22-02 Lucas 7:11-17 De jongen uit Naïn
t/m Lucas 7:36-50 Vrouw die zalfde Jezus
05-03 Lucas 8:4-15 De zaaier
Lees verder...