BELANGRIJKE DATA

5 december Sinterklaas op school
19 december Kerstviering/-diner
23 december Start kerstvakantie
3 januari Einde kerstvakantie
6 januari Nieuwjaarsreceptie
20 januari Start blok 4 De Vreedzame School
22 januari Voorleesfeest

Verjaardagen

De volgende leerlingen van onze school zijn de komende tijd jarig:

naam jarig groep
Aika 08-12 7b/8b
Lucas 09-12 7b/8b
Stejara 12-12 3a
Stijn 13-12 5a/6a
Veerle 17-12 5a/6a
Nikki 22-12 7B/8b
Yagmur 29-12 5a/6a
Nathan 29-12 5a/6a
Jojanneke 30-12 7b/8b
Lees verder...

Schoenendoosactie: weer een succes!

Na de herfstvakantie zijn wij gestart met de actie Schoenmaatjes, een actie van GAiN, waarbij kinderen in Nederland een schoenendoos vullen met schoolspullen, toiletartikelen en speelgoed voor leeftijdgenootjes in landen in Afrika, Oost-Europa of in een vluchtelingenkamp.
Eind november is de actie afgesloten. Maar liefst 75 schoenendozen waren er ingeleverd. Een geweldig resultaat! Alle leerlingen hadden bovendien hun best gedaan om alleen of samen de doos zo feestelijk mogelijk te versieren met stickers, gekleurd papier en andere knutselwerkjes.
De dozen zijn naar Eindhoven gebracht, van waaruit ze hun weg zullen vinden naar leeftijdsgenootjes in landen in Afrika, Oost-Europa of in een vluchtelingenkamp.
Alle kinderen, maar daarnaast ook de ouders die de dozen verzendklaar gemaakt hebben en naar Eindhoven hebben gebracht, heel erg bedankt voor jullie enorme inzet!

Kerst op school

Op donderdag 19 december staat voor de kinderen onder schooltijd een kerstviering gepland. Het thema van de kerstviering is ‘Hoor je dat?’ Tijdens de kerstviering is er aandacht voor het kerstverhaal en gaan we op zoek naar hoopvolle geluiden. Het schoolorkest zal aan de kinderen een aantal kerstliederen laten horen en we zingen verschillende kerstliederen. De kinderen zijn gewoon om 15.30 uur uit.

Om 17.00 uur worden de kinderen weer op school verwacht, zodat ze van een gezellig en heerlijk kerstdiner kunnen genieten in de klas met hun leerkracht. De kinderen mogen in hun mooiste kleding naar school komen.
U wordt uitgenodigd om hapjes te verzorgen voor dit kerstdiner. Intekenlijsten zullen na 5 december bij de klas hangen.

Graag uiterlijk dinsdag 18 december bord, bestek en een beker voorzien van naam in een plastic tasje meegeven aan uw kind(eren).

Mocht uw kind een allergie hebben of wegens geloofsovertuiging ander eten of drinken nodig hebben, graag hier dan zelf zorg voor dragen.

U bent ’s avonds 19 december tussen 17.00-18.00 van harte uitgenodigd om in de Plaatse met ouders ook de kerstboodschap mee te beleven, onder het genot van een hapje en een drankje en op de achtergrond sfeervolle met kerstmuziek. Dit jaar zouden wij het leuk vinden als er ouders zijn die voor deze bijeenkomst hapjes willen maken. Als u dit wil doen kunt u dit doorgeven aan de activiteitencommissie door te mailen naar: derankactiviteiten@gmail.com

U hoeft zich voor deze bijeenkomst niet vooraf op te geven. Wanneer u uw kind in de klas gebracht heeft, mag u naar de Plaatse komen voor dit samenzijn met andere ouders. We hopen op een gezellige opkomst!

We vragen in elke klas 2 obers tijdens het kerstdiner, die ervoor kunnen zorgen dat de kinderen en de leerkrachten een fantastisch kerstdiner hebben. Naast de lijst voor de hapjes zal een inschrijflijst hangen voor de obers. Op een later tijdstip ontvangen de obers nadere instructies.

Vriendelijke groeten van de kerstcommissie,
Nadja, Nikki, Carlein, Nancy en Annemieke

Nieuwjaarsreceptie

Op maandag 6 januari is de kerstvakantie voorbij en gaan de kinderen weer beginnen. We starten met onze jaarlijks terugkerende Nieuwjaarsreceptie.
We doen dit gezamenlijk in de Plaatse. Na het korte programma gaan de kinderen terug naar hun eigen klas om te proosten met elkaar.
Alle ouders/verzorgers zijn van harte welkom om samen met ons het nieuwe jaar in te luiden en onder het genot van een kopje koffie nog even na te praten.

Gezocht: penningmeester TSO

Vanaf het schooljaar 2025-2026 komt de functie van penningmeester TussenSchoolseOpvang (TSO) beschikbaar.
Heb je affiniteit met het voeren van een (beperkte) financiële administratie, en wil je graag iets voor onze school betekenen, dan is dit iets voor jou! Kennis van het voeren van financiële administratie is niet vereist, enige handigheid met het werken in Excel is prettig.

Werkzaamheden

  • Maandelijks incasseren van nieuwe TSO-kaarten
  • Maandelijks uitbetalen van TSO-overblijfkrachten
  • Eens per jaar de jaaradministratie opmaken en doorlopen met de kascommissie

Dit neemt in totaal zo’n 2 uur per maand in beslag en de werkzaamheden zijn flexibel uit te voeren op een moment dat het jou past.
De huidige penningmeester is nog het hele schooljaar 2025-2026 beschikbaar om daar waar nodig te ondersteunen en/of vragen te beantwoorden.

Wil je meer weten, neem dan contact op met Gijs van Vark of de huidige penningmeester, Linda Stultiens (06-11561050).

De Rank werkt aan De Vreedzame School!

In blok 3 – “We hebben oor voor elkaar” hebben de kinderen geleerd:

  • Dat het belangrijk is om duidelijk te zeggen wat je bedoelt; dat voorkomt onnodige conflicten.
  • Goed naar elkaar te luisteren en samen te vatten. Je laat dan zien of je de ander goed begrepen hebt.
  • Dat mensen op verschillende manieren naar dingen kijken.
    We noemen dit het hebben van verschillende gezichtspunten.
    Dat komt omdat we verschillende ervaringen, verschillende gevoelens hebben en uit verschillende gezinnen komen.
    Verschillende gezichtspunten kunnen soms conflicten veroorzaken.

Op 20 januari starten met de lessen uit: blok 4 ‘We hebben hart voor elkaar’. De kinderen leren gevoelens herkennen en ermee om te gaan.

De lessen zijn gericht op:

  • Het besef dat iedereen gevoelens heeft.
  • Het herkennen en benoemen van gevoelens.
  • Dat eenzelfde gebeurtenis bij mensen verschillende gevoelens kunnen oproepen.
  • Elkaar vertellen over hoe je je voelt en kunnen zien hoe anderen zich voelen.
  • Het mogen hebben van gevoelens als boosheid of angst; het gaat erom hoe je ermee omgaat.
  • Het nadenken waar je boos van wordt en welk gedrag je dan vertoont.
  • Eerst afkoelen als je boos bent, anders kan je niet nadenken over een oplossing.
  • Het nadenken over buitensluiten als vorm van pesten en wat dat met je doet.
  • Het nadenken wat je kan doen als iemand zich in de groep niet prettig voelt.
  • Hoe je het voor elkaar kunt opnemen.
  • Hoe je het met elkaar leuk kan hebben.
  • Het samen bedenken en verzorgen van een les die iedereen leuk vindt.

Dit blok gaat over gevoelens.
Om kunnen gaan met gevoelens is van groot belang voor een positief klimaat in de klas en in de school.
De Vreedzame School streeft naar een klimaat waarin iedereen zich prettig voelt en waarin kinderen “hart voor elkaar“ hebben, d.w.z. dat ze met respect omgaan met elkaar. Dat gaat gemakkelijker als kinderen in staat zijn hun gevoelens te benoemen en zich in de gevoelens van anderen te verplaatsen.
Kinderen zijn dan beter in staat om conflicten positief op te lossen.
Om met elkaar over gevoelens te praten, is het van belang dat de kinderen zich veilig voelen in de groep; tegelijkertijd bevorderen deze gesprekken de veiligheid in de groep. Er ontstaat een vertrouwde sfeer.

We hebben het over gevoelens als boos en verdriet. We bespreken wat het betekent als iemand wordt buitengesloten. De kinderen leren herkennen wat hen boos maakt en hoe ze hun boosheid uiten. Ze leren dat “afkoelen” belangrijk is om een conflict te kunnen oplossen.

Verder gaat het in blok 4 over blij zijn, tevreden zijn, over opkomen voor elkaar.
De lessen gaan over dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt.
Aan het eind van blok 4 bedenken de kinderen een les, die voor iedereen leuk is.  Ze bereiden de les zo veel mogelijk zelf voor en verzorgen de les. Na afloop staan de kinderen stil bij de vraag of iedereen een leuke les heeft gehad en worden zo mogelijk afspraken voor een volgende keer gemaakt.

We leren de kinderen dat ze mogen “passen”.
Op school wordt het steeds “gewoner” om over gevoelens te praten; in het begin is het vaak nog onwennig. Uiteraard houden we er rekening mee dat niet elk kind even gemakkelijk over zijn of haar gevoelens praat. We willen kinderen de ruimte geven om zelf te kiezen wat ze over hun gevoelens kwijt willen.

Tip voor thuis

Geef uw kind eerst de gelegenheid om af te koelen voordat u een conflict gaat uitpraten.
Bespreek wat je kan doen als je boos bent:

  • gemeen terugdoen;
  • de ander z’n zin geven, je terugtrekken;
  • weten wat je wilt, rekening houden met wat je zelf wilt en wat de ander wilt.

Stimuleer de laatste manier; dat heeft de grootste kans op een positieve oplossing.

Wilt u meer weten over De Vreedzame School dan kunt u kijken op: www.devreedzameschool.nl.

Lees verder...

Mediawijsheid

Dit schooljaar maakt uw kind kennis met het programma Media Skillz! Een programma dat aangeboden wordt door Veldhoven Skillz en speciaal voor de Veldhovense scholen is opgezet.
In een tijd waarin kinderen veel online zijn, is het belangrijk dat ze zich bewust zijn van de voordelen en risico’s van het internet. Media Skillz helpt kinderen niet alleen om deze risico’s beter te begrijpen, maar ook om hun sociale (online) vaardigheden te verbeteren.

De invloed van ouders op het mediagebruik van kinderen is groot. Om ouders meer bewust te maken van online gedrag is het belangrijk dat zij actief betrokken zijn. Daarom hebben we verschillende activiteiten voor kinderen en/of ouders:

  1. HackShield:
    Kinderen vanaf groep 5 kunnen het online spel HackShield spelen. Dit spel leert hen spelenderwijs over de gevaren van de digitale wereld. Ze kunnen hun ouders uitdagen om mee te doen. De beste spelers worden uitgeroepen tot Cyber Agents van Veldhoven.
  2. Gezamenlijke enquête:
    Ouders kunnen samen met hun kind een enquête invullen. Dit helpt hen meer inzicht te krijgen in het online gedrag van hun kind en zichzelf, en samen leren ze over veilig internetgebruik.
  3. Interactieve theatervoorstellingen:
    Er worden interactieve voorstellingen georganiseerd, in samenwerking met Helder Theater. Deze zijn gericht op het gebruik van sociale media door kinderen en ouders, en bieden een leuke en leerzame manier om het onderwerp te bespreken.
  4. Ouderavonden over mediawijsheid: Samen met Bibliotheek Veldhoven organiseren we avonden voor ouders om dieper in te gaan op mediawijsheid. Er is een avond voor ouders van kinderen in groep 1-4 en een andere voor ouders van kinderen in groep 5-8, zodat de inhoud goed aansluit bij de leeftijd van de kinderen.

Door de grootte van het project kunnen sommige activiteiten niet altijd samen vallen met de Media Skillz-lessen op school.

  1. Hackshield van begin november 2024 tot midden februari 2025.
    Hier bent u al eerder via Parro over geïnformeerd.
  2. Gezamenlijke enquête terwijl Media Skillz op school plaats vindt. Bij ons op school is dat in de maanden januari en februari.
  3. Interactieve voorstellingen in het voorjaar van 2025.
  4. Ouderavonden over mediawijsheid in het voorjaar van 2025.

Verschijningsdatum RankBulletin

Het volgende RankBulletin verschijnt op woensdag 8 januari aanstaande.
Kopij hiervoor kan, het liefst via e-mail (rank@veldvest.nl), ingeleverd worden tot en met woensdag 18 december aanstaande.

Lege batterijen of
oude mobiele telefoons?

Lever ze op school in bij de conciërge!

De school ontvangt hiervoor

een kleine vergoeding.

Rooster ‘Kind op maandag’

Er valt veel te horen in de wereld om ons heen. Zeker als je erop gaat letten, merk je hoeveel geluiden er klinken. Je hoort zachte stemmen en geluiden op de achtergrond. Je hoort mensen die tegen je roepen of harde muziek. Wat we horen, kan veel met ons doen: we kunnen er vrolijk van worden of we kunnen ervan schrikken, we kunnen ons er prettig door voelen of juist bang worden.

In de Bijbelverhalen van de adventstijd horen mensen bijzondere dingen. De priester Zacharias krijgt van een engel te horen dat Zacharias en zijn vrouw Elisabet een kind zullen krijgen: Johannes de Doper. Zacharias vindt het zó bijzonder dat hij een tijdje niets kan zeggen. Ook Maria uit Nazaret krijgt een boodschap van een engel. Zij hoort dat Jezus geboren zal worden, Gods Zoon die de mensen zal redden. Als Jezus geboren is, horen ook de herders in het veld ervan.

Het thema van deze adventstijd is: Hoor je dat? Met de kinderen gaan we op zoek naar bijzondere, hoopvolle geluiden. Die geluiden klonken niet alleen in de tijd van de Bijbel; wie goed luistert, merkt ook vandaag hoe God van zich laat horen in onze wereld. Daarom mogen we feest vieren. Alvast een heel mooi kerstfeest gewenst!

De volgende bijbelverhalen worden de komende periode aan de kinderen verteld.

data bijbel verhaal
02-12 Lucas 1:5-20 Een engel bij Zacharias
t/m Lucas 1:57-80 Zacharias kanniet praten
06-12 Lucas 1:26-38 Een engel bij Maria
09-12 Lucas 1:39-56 Maria gaat naar Elisabet
t/m Lucas 1:57-80 Johannes geboren
13-12 Lucas1 46-55+1:68- Zang Maria en Zacharias
16-12 Matteüs 1:18-25 Jozef droomt
t/m Lucas 2:1-20 Jezus wordt geboren
20-12 Matteüs 2:1-12 Wijzen uit het oosten
Kerstvakantie Kerstvakantie
Lees verder...