BELANGRIJKE DATA
4 | september | Infoavond groepen 1/2, 18.00 uur |
5 | september | Infoavond groepen 7/8, 19.30 uur |
13 | september | Buurtveegdag groep 3a |
26 | september | Ontruimingsoefening |
27 | september | Studiedag |
2 | oktober | Start Kinderboekenweek |
7 | oktober | Start blok 2 De Vreedzame School |
11 | oktober | Buurtveegdag groep 4a |
17 | oktober | Kijkavond, 18.30-19.30 uur |
21 | oktober | Start herfstvakantie |
Verjaardagen
De volgende leerlingen van onze school zijn de komende tijd jarig:
naam | jarig | groep |
Ninthe | 07-09 | 7a/8a |
Lars | 11-09 | 4a |
Evy | 11-09 | 5a/6a |
Seoeun | 18-09 | 4a |
Seojin | 18-09 | 4a |
Margeaux | 18-09 | 3a |
Lexi | 19-09 | 7b/8b |
Rens | 30-09 | 3a |
Studiedag
Op vrijdag 27 september aanstaande heeft het team de eerste studiedag van dit schooljaar.
Alle kinderen hebben dan vrij.
Ontruimingsoefening
Donderdag 26 september aanstaande zal de 1e ontruimingsoefening van dit schooljaar gehouden worden. Zoals gebruikelijk worden deze oefeningen 2x per jaar gehouden, waarvan de 1e aangekondigd wordt en door de leerkracht in de klas met de leerlingen besproken zal worden.
Nieuwe collega’s stellen zich voor
Mijn naam is Iris Rutten en ik sta dit schooljaar in groep 1/2a. Ik ben 22 jaar en ik woon in Veldhoven. Afgelopen schooljaar ben ik afgestudeerd aan de PABO. Wellicht heeft u mij al eens gezien op school. Tijdens mijn studie heb ik namelijk een jaar stagegelopen op De Rank. Ik kijk erg uit naar dit schooljaar, ik heb er ongelofelijk veel zin in! Bij vragen kunt u met mij contact opnemen via het volgende e-mailadres; i.rutten@veldvest.nl.
Tot in de wandelgangen!
Mijn naam is Jasmijn van Keulen.
Ik ben 34 jaar oud en woon in Eindhoven.
Daar woon ik samen met mijn rode kater.
In mijn vrije tijd lees en sport ik graag.
Ook musiceer ik bij een orkest.
Ik werk dit jaar op woensdag en vrijdag in groep 5/6a.
Mijn naam is Linda Couwenberg, ik ben 26 jaar oud en woon samen met mijn vriend in Knegsel. In mijn vrije tijd speel ik korfbal en speel ik euphonium bij de muziekvereniging in Knegsel.
Dit schooljaar ben ik met veel enthousiasme begonnen als onderwijsassistent op basisschool De Rank. Ik ben op maandag en dinsdag werkzaam en bied ondersteuning aan alle groepen van de school.
Voordat ik hier begon, heb ik vijf jaar met veel plezier in de kinderopvang gewerkt. Het geeft me veel voldoening om kinderen te ondersteunen bij hun persoonlijke behoeftes en bij te dragen aan hun groei en ontwikkeling.
Ik kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de leerlingen op De Rank.
Ik ben Marjolein van Meijl en ik ben 22 jaar. Ik studeer aan de Hogeschool De Kempel en ik ben net gestart in het vierde leerjaar. Vorig jaar heb ik ook stage gelopen op De Rank en dit jaar hoop ik hier af te studeren in groep 1/2b.
Mijn hobby is muziek maken en ik hou er ook van om creatief bezig te zijn. Dit pas ik dan ook graag toe in de klas. Verder hou ik van lezen en van wandelen met mijn hondje Guusje.
Ik heb veel zin om stage te lopen op basisschool De Rank!
Prestatiedruk en vertrouwen
Opgroeiende kinderen gaan stap voor stap richting volwassenheid. Daarbij is het noodzakelijk dat ze fouten kunnen en mogen maken, de consequenties hiervan ervaren en zo leren het de volgende keer anders te doen. De digitalisering van de maatschappij heeft er echter toe geleid dat het voor ouders steeds makkelijker is geworden in dit proces in te grijpen. Locatie-apps op de telefoon verraden dat iemand niet bij een vriendje is maar over straat zwerft, en apps als Parro zorgen ervoor dat een schoolcarrière op de voet kan worden gevolgd. De verleiding is dan groot om – met de beste bedoelingen uiteraard – een kind te behoeden voor het maken van uitglijders, of achter zijn broek aan te zitten om hoge cijfers te halen.
Toetscijfers maken onderdeel uit van de maalstroom aan beelden die kinderen te verstouwen krijgen via social media. Beelden over het ideale lijf, over hoe te presteren, een cijfer voor rekenen, een groepsbericht in de groepsapp, beelden over hoe je gezicht eruit moet zien, een cijfer voor aardrijkskunde: de hele dag gaan die beelden door en dringen zich op aan onze kinderen. Onder schooltijd, maar vooral ook voor- en na schooltijd en in het weekend.
Cijfers zijn daarmee los komen te staan van de pedagogische relatie tussen leraar en leerling. Op elk willekeurig moment kun je worden geconfronteerd met je cijfer. Misschien is dit wel één van de verklaringen achter de gevoelde prestatiedruk. Het hele idee dat een cijfer iets uitdrukt van wat er tussen leraar en leerling is gebeurd, of juist niet, lijkt zo te verdwijnen. Een cijfer is los verkrijgbaar, elk moment van de dag. Onvoorspelbaar en bovendien kan een ouder zomaar op een avond tegen zoon/dochter zeggen: ‘Hey, zie ik nu een 3 voor rekenen?’
Ouders die hun kinderen voortdurend op de vingers kunnen kijken, zorgen voor druk en mogelijk stress en houden kinderen bovendien onvolwassen. Omgaan met een slecht cijfer, dat cijfer geheim houden tot er weer een goed cijfer tegenover staat, het hoort allemaal bij een jeugd waarin kinderen na leren denken over problemen waar ze tegenaan lopen en zelf keuzes leren maken. In principe heeft elk kind recht op ongeziene onvoldoendes. Het idee dat je als kind de mogelijkheid hebt om – zoals in de schooltijd van de meeste ouders het geval was – thuis zelf het cijfer te vertellen, of juist even te wachten tot het moment dat er weer iets positiefs te melden is, ligt al ver achter ons.
Als we iets aan de prestatiedruk van kinderen zouden willen doen, is een snelle oplossing dat scholen stoppen met het verspreiden van toetscijfers via een app. Cijfers horen thuis in het klaslokaal waar de leraar bovendien context kan meegeven aan het cijfer, hij de reacties van leerlingen kan inschatten en kan uitleggen hoe hij zelf omgaat met het resultaat van de toets. Bovendien zouden we dan ook direct aan kinderen de kans bieden om zelf thuis te vertellen welk cijfer ze hebben gehaald. En spreken wij daarmee vertrouwen naar hen uit en leren hen te groeien naar volwassenheid.
In het belang van onze leerlingen hebben wij daarom besloten om met ingang van dit schooljaar de mogelijkheid om op elk moment toetscijfers in Parro te bekijken in te perken. Dit betekent dat deze cijfers alleen rond de rapportperiodes (februari en juni) in Parro zichtbaar zullen zijn, zodat deze tijdens een 10-minutengesprek met de leerkracht besproken en toegelicht kunnen worden.
Daarbij mogen ouders erop vertrouwen dat de leerkrachten naar aanleiding van de toetsresultaten de juiste interventies uitvoeren en in voorkomende gevallen op tijd hierover contact met ouders opnemen. En uiteraard kunnen de resultaten in alle 10-minutengesprekken (4x per jaar) onderdeel van het gesprek zijn.
De Rank werkt aan De Vreedzame School!
Overal waar kinderen met elkaar spelen en werken komen conflicten voor. Met De Vreedzame School leren we de kinderen dat conflicten heel normaal zijn en dat ze bij het leven horen.
Wat belangrijk is, is hoe je er mee omgaat. Hoe los je op een positieve manier conflicten op? Hoe zorg je ervoor dat beide partijen tevreden zijn met de oplossing?
Een conflict hoeft niet uit te monden in ruzie. We spreken van ruzie wanneer het ene kind wil winnen ten koste van het andere kind. Eén partij is dan tevreden, de andere partij is de verliezer.
De kinderen leren dat ze bij een conflict eerst rustig moeten worden voordat ze na kunnen denken over een oplossing.
We noemen dat ‘afkoelen’.
Met de kinderen wordt besproken of een vaste plek in de klas een goede manier is om rustig te worden. We noemen dat een ‘time-outplek’. Dat kan een hoekje zijn in de klas met een stoel en tafel, een boekje, een tekenblokje en wat de kinderen meer bedenken.
Er worden ook afspraken over gemaakt, bijvoorbeeld dat je er niet langer dan 10 minuten mag blijven. De juf of meester houdt het in de gaten, ook als een kind dan nog niet afgekoeld is.
Kinderen begrijpen heel goed waarom afkoelen belangrijk is. Je komt anders niet verder met het zoeken naar een oplossing.
Op maandag 7 oktober starten wij met de lessen uit blok 2 (We lossen conflicten zelf op).
Het doel van de lessen in dit blok is kinderen te leren om op een positieve manier met conflicten om te gaan.
Conflicten horen bij het leven. We leren kinderen dat je op drie manieren kunt reageren op een conflict. Of je loopt weg, je zegt niet wat je ervan vindt. Of je reageert agressief, je bent boos en wordt driftig. Of je staat stevig, je komt op voor jezelf en houdt ook rekening met de ander: je zoekt naar een win-win-oplossing.
In groep 1 en 2 leren de kinderen zelf hun conflicten op te lossen met behulp van de LOS HET OP-KAART. In groep 3 tot en met 8 leren de kinderen dat met behulp van het stappenplan PRAAT HET UIT. In de bovenbouw gaan de lessen over kritisch naar jezelf kijken, hoe je met je eigen mening en met kritiek omgaat. En wordt ook gekeken naar conflicten in de wereld en de rol van de Verenigde Naties.
In blok 1 ‘We horen bij elkaar’ hebben de kinderen geleerd:
- om te praten over de sfeer in de groep,
- om elkaar opstekers te geven, iets positief te zeggen over iemand en wat dat met iemand doet,
- om een takenlijst voor in de klas te maken en de taken eerlijk te verdelen,
- dat iedereen een eigen mening mag hebben,
- om met de klas een afsprakenposter te maken waarop staat hoe je met elkaar omgaat,
- dat er ook regels zijn die de leerkracht aangeeft,
- om samen te werken,
- om een boek te maken dat over henzelf gaat: dit ben ik (groep 8).
Duurzaamheid
Wij zijn ons heel erg bewust van het feit dat er maar één aarde is en dat wij daar allemaal goed voor moeten zorgen. Er wordt daarom regelmatig bij ons op school met de leerlingen(raad), het team en binnen de MR, Activiteiten Commissie en TSO-commissie over duurzaamheid gesproken. Zo hebben wij op school al afgesproken geen plastic wegwerpbekertjes meer te gebruiken.
Helaas is de afvalberg bij ons op school nog steeds groot en om dit te verminderen willen wij graag het gebruik van drinkbekers i.p.v. drinkpakjes en ander plastic stimuleren.
Om iedereen hier bewust van te laten worden zullen de kinderen die op school lunchen gevraagd worden om de lege drinkpakjes en het plastic afval in hun broodtrommel te stoppen en mee naar huis te nemen.
Hopelijk dragen wij hiermee bij aan een positief bewustwordingsproces bij kinderen en ouders.
Schoolkalender in eigen agenda/telefoon
Via onze schoolsite is het nu ook mogelijk om je te abonneren op de kalender. Het voordeel hiervan is dat evenementen (mits ze aangepast worden) ook automatisch in jouw privé agenda aangepast worden en je gelijk op de hoogte bent van alle activiteiten die eraan komen. Je gaat hiervoor naar onze jaarkalender. Er zijn verschillende opties:
- Google Calendar: De agenda toevoegen aan je Google agenda.
- iCalender: De agenda toevoegen als je een iPhone hebt.
- Outlook 365: De agenda toevoegen aan jouw Outlook (werk) account.
- Outlook Live: De agenda toevoegen aan jouw Outlook (privé) account.
- .ics bestand exporteren: Één evenement downloaden zodat je deze kan toevoegen aan jouw agenda.
Herdenking bombardement Zeelst
Werkgroep ‘Herdenkingen Veldhoven 4 mei en 17 september’ nodigt u uit op dinsdag 17 september 2024 voor de Herdenking bombardement Zeelst.
De werkgroep Herdenkingen Veldhoven 4 mei en 17 september is in het leven geroepen om in Veldhoven de herdenkingen te organiseren van alle burgers en militairen die, sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waar ook ter wereld, door oorlogshandelingen en terreur zijn omgekomen.
Op 17 september 1944 kwamen in Zeelst (gemeente Veldhoven) 19 burgers om bij het geallieerde bombardement op de 1e dag van Operation Market Garden bij de bevrijding van Zuid-Nederland. Op het Zeelster kerkhof en het Meiveld vinden de herdenkingen plaats van het bombardement.
Herdenking bombardement Zeelst door vereniging Erfgoedhuis bij het grafmonument op het kerkhof van de St. Willibrorduskerk (aanvang 18.45 uur).
Vanaf 18.45 uur zal het Onze Lieve Vrouwe Gilde de aanwezigen begeleiden naar het monument op het kerkhof.
Daarna is er een korte herdenkingsbijeenkomst bij het grafmonument waar o.a. een bloemstuk zal worden gelegd door nabestaanden van de slachtoffers van het bombardement en het Selster dameskoor enkele liederen ten gehore zal brengen.
Gildemars naar het monument “Donderslag bij Heldere Hemel” op het Meiveld (aansluitend).
Na de herdenking op het kerkhof zal het O.L.V. Gilde met de Gildemars naar het monument “Donderslag bij heldere hemel” op het Meiveld lopen. Men kan daarbij aansluiten of op eigen gelegenheid naar het Meiveld gaan.
Aansluitende Herdenkingsbijeenkomst bij het herdenkingsmonument op het Meiveld om 19.30 uur.
Aan de Herdenkingsbijeenkomst bij het monument “Donderslag bij Heldere Hemel” op het Meiveld wordt medewerking verleend door de Gemeente Veldhoven, de gemeentelijke werkgroep Herdenkingen Veldhoven 4 mei en 17 september, de werkgroep 17 september van de vereniging Erfgoedhuis Veldhoven, nabestaanden van het bombardement, het Onze Lieve Vrouwe Gilde, Harmonie l’Union Fratenelle, Scouting St. Aloysius, Amnesty International, Ambassade van Vrede Veldhoven en leerlingen van basisschool Zeelsterhof en het Sondervick College.
Lege batterijen of
|
Verschijningsdatum RankBulletin
Het volgende RankBulletin verschijnt op woensdag 2 oktober aanstaande.
Kopij hiervoor kan, het liefst via e-mail (rank@veldvest.nl), ingeleverd worden tot en met woensdag 25 september aanstaande.
Rooster ‘Kind op maandag’
In de eerste weken van het nieuwe schooljaar lezen we uit het boek Exodus, het tweede boek van de Bijbel. De naam Exodus betekent uittocht. Het verhaal gaat over het volk Israël dat slavenwerk moet doen in Egypte. God ziet en hoort hun ellende, daarom stuurt hij Mozes om het volk te bevrijden. Maar omdat de farao niet wil luisteren, komen er plagen in het land. Pas na de tiende plaag kan het volk vertrekken. God wijst een weg door het water van de zee, op weg naar het beloofde land.
Het verhaal van de uittocht is een belangrijk verhaal in de Bijbel. Ook in andere Bijbelboeken wordt ernaar verwezen: het is een terugkerend motief, waarin mensen zich steeds opnieuw hebben herkend. Dat God de ellende van mensen ziet en hen daaruit bevrijdt, dat is in de Bijbel niet alleen geschiedenis: het is ook actualiteit en toekomst.
Na de herfstvakantie gaan de verhalen uit Exodus verder: dan horen we over de tocht door de woestijn, het ontvangen van de tien geboden en de intocht in het beloofde land.
We hopen op inspirerende en mooie momenten in de klas!
De volgende bijbelverhalen worden de komende periode aan de kinderen verteld.
data | bijbel | verhaal |
02-09 | Exodus 1 | De vroedvrouwen |
t/m | Exodus 2:1-10 | Het biezen mandje |
06-09 | Exodus 2:11-25 | Mozes naar Midjan |
09-09 | Exodus 3:1-22 | Mozes geroepen |
t/m | Exodus 4:1-17 | Mozes wil niet |
13-09 | Exodus 4:18-31 | Terug naar Egypte |
16-09 | Exodus 5:1-14 | Nog harder werken |
t/m | Exodus 5:22-6:12 | Mozes praat met God en |
20-09 | Exodus 6:27-7:13 | Farao luistert niet |
23-09 | Exodus 7:14-8:19 | Bloed, kikkers, muggen |
t/m | Exodus 8:20-11:10 | Nog meer plagen |
27-09 | Exodus 12:1-28 | Het paasfeest |
30-09 | Exodus12:29-42 | De uittocht |
t/m | Exodus 13:17-14:31 | Door de zee |
04-10 | Exodus 15:1-21 | Lied v. Mozes en Mirjam |